Fónagy János

Budapest XII. kerületKirályhágó tér 4.3. választókerület
2012 Apr. 5 13:05

Fónagy: A közösségi közlekedés társadalmi ügy


A közösségi közlekedés ügye nem egy vállalati ügy, nem is mikroközgazdasági probléma. A közösségi közlekedés társadalmi ügy – jelentette ki Fónagy János. Kifejtette, Magyarországon naponta nyolcmillió ember közlekedik, 43-44 ezer vonat vagy autóbuszjárat indul el, 70 ezer embernek adva ezzel munkát, a közösségi közlekedés finanszírozása pedig éves szinten 550 milliárd forintba kerül.

Ígérni nem ígértünk számot, azt mondtuk, hogy mindenütt, ahol arra tényleges igény van, újraindítjuk a járatokat, s ez meg is történt – húzta alá Fónagy. Rámutatott, a közösségi közlekedési törvény, amely évtizedekre kívánja szabályozni, rendezni a közösségi közlekedés ügyét, megteremtheti az esélyét az egy éven túli finanszírozás bevezetésének, valamint annak lehetőségét, hogy egységes menetrend, menetdíj, kedvezményrendszer és közszolgáltatási finanszírozás alakuljon ki. Ennek egy lehetséges lépése az éves menetrendek rugalmas átgondolása – tette hozzá a politikus.

Arra a műsorvezetői kérdésre, mi alapján döntöttek úgy, hogy országos szinten csökkentik a vasúti járatok számát, Fónagy János úgy válaszolt, elvileg mindenki egyetért azzal, hogy szükség van egy áttekinthetőbb, jobban működő, és esetenként olcsóbb közösségi közlekedésre. Úgy folytatta, alapvetően a költségracionalizálás alapján döntöttek a járatritkítás mellett, a távolsági buszjáratokat is beleértve, tizenkét milliárd forintot várnak ettől a lépéstől, amely összeggel az adófizetők terhét csökkenthetik.

Hangsúlyozta, a vasúthálózat fenntartását, megóvását kiemelt céljának tekinti a kormány; s a következő öt-tíz évben a fejlesztések segítségével szeretnék visszaszoktatni az embereket a közösségi közlekedésre.

Arra a felvetésre, hogy a párhuzamosságok megszűntetése mellett azért is szükséges-e az átalakítás, mert a Nemzetközi Valutaalap (IMF) is ezt várja el tőlünk, Fónagy János úgy felelt, a párhuzamosságok megszüntetése már évekkel ezelőtt felmerült. Akkor is és most is lehetetlennek tartjuk, hogy ahol Intercity járatok közlekednek, ott ezek mellett párhuzamosan egy „tudatosan rontott menetrendű” busz hosszú távú utasforgalmat bonyolítson. Ez független az IMF-től - szögezte le.

Emlékeztetett, 2009-ben, amikor Bajnai Gordon volt kormányfő aláírta az első IMF-szerződést, Magyarország 80 milliárddal kötelezte el magát a közösségi közlekedés költségeinek csökkentésére. Ezt az összeget azóta is nyögjük - fűzte hozzá.

Arra a kérdésre, a járatritkítás miatt lesz-e elbocsátás, Fónagy János határozott nemmel felelt, egyben elmondta, ezt a szakszervezetekkel is közölték, akik mindezt tudomásul vették. A jelenlegi menetrend módosításokkal esetlegesen együtt járó foglalkoztatási feladatok a normális fluktuáció keretein belül megoldódnak – szögezte le az államtitkár. Hozzátette: sem tömeges elbocsátásról, sem létszámcsökkentésről nincs szó.

(hirado.hu-fidesz.hu)

Fónagy János

Budapest XII. kerület, Királyhágó tér 4.
eseménynaptár